سالگرد ارتحال امام خمینی (ره ) تسلیت باد




یکی از مسائلی که در علم  کلام  و علوم قرآنی مشترکا مورد بحث قرار می‏گیرد ، « اعجاز قرآن کریم » است.

اصل مسئله اعجاز قرآن ، امری مسلّم و غیرقابل تردید بوده ، اما آن‏چه مهم است بررسی وجه اعجاز

آن است که بسیارجای بحث و تضارب آرا دارد.


امام خمینی درباره اعجاز قرآن، نظری بدیع و خاص و رویکردی منحصر به فرد و متفاوت با دیگران دارد


امام خمینی رحمه ‏الله می‏فرماید:


قرآن کریم، خود در چند جا معجزه بودن خود را به تمام بشر در تمام دوره‏ ها اعلان کرده است

و عجز جمیع بشر را ، بلکه تمام جن و انس را از آوردن به مثل خود ابلاغ کرده.

امروز ملت اسلام همین نشانه خدا را در دست دارند و به تمام عائله بشری از روی کمال اطمینان

اعلان می ‏کنند که این نشانه پیغمبری نور پاک محمد است ، هر کس از دنیای پرآشوب علم و دانش،

مثل او را آورد ما تسلیم او می‏شویم و از گفته ‏های خود برمی‏گردیم.


ایشان در تعریف معجزه و ضرورت آن می‏فرماید:

مقصود از معجزه ، نشانه‏ ا ی است که به واسطه آن ما پی ببریم که حرف‏های این شخص مدعی پیغمبری

از مغز بشری خود نیست و گفتارهای او پندارهایی از پیش خود نیست و آن‏چه می‏گوید گفته‏ های خداست

که آفریدگار ما و جهانیان است و موافقت و اطاعت آن لازم است به حکم عقل و مخالفت آن موجب زیان‏های دو جهان است.


عقل فطری خدادادی هر کس حکم می‏کند که قبول کردن هر دعوایی ، بی‏ دلیل و برهان روا نیست و

کسی که بی‏ دلیل چیزی را قبول کند از فطرت انسانیت خارج است ...


بالاترین وجه اعجاز قرآن


امام خمینی می ‏فرماید:


این کتاب عزیز در محیط و عصری نازل شد که تاریک‏ ترین محیط و عقب‏ افتاده ‏ترین مردم در آن

زندگی می‏ کردند
و به دست کسی و بر قلب الهی کسی نازل شد که زندگی خود را در آن محیط

ادامه می ‏داد
و در آن حقایق و معارفی است که در جهان آن روز ـ چه رسد به محیط نزول آن ـ

سابقه نداشت ، و بالاترین و بزرگ‏ترین
معجزه آن ، همین است ؛ آن مسائل بزرگ عرفانی که

در یونان و نزد فلاسفه آن سابقه نداشت و کتب ارسطو و افلاطون،
بزرگ‏ترین فلاسفه آن عصرها ،

از رسیدن به آن عاجز بودند و حتی فلاسفه اسلام که در مهد قرآن کریم
بزرگ شدند و از آن استفاده‏ ها

نمودند به آیاتی که به صراحت زنده بودن همه موجودات جهان را
ذکر کرده ، آن آیات را تأویل می‏ کنند

و عرفای بزرگ اسلام که از آن ذکر می‏ کنند همه ازاسلام
اخذ نموده و از قرآن کریم گرفته‏ اند

و مسائل عرفانی به آن نحو که در قرآن کریم است

در کتاب دیگر نیست.



قرآن برای همین آمده است که تربیت کند انسان‏ها را.

قرآن، کتاب انسان‏سازی است ، می‏خواهد انسان درست کند ...

پیغمبر ( ص
) می‏ خواست همه مردم را علی بن ابی‏طالب کند ولی نمی‏ شد


و اگر بعثت پیغمبر(ص)
هیچ ثمره‏ ای نداشت ، به جز وجود پاک علی بن ابی‏طالب و

وجود امام زمان (عج)  این هم توفیق بسیار بزرگی بود
.
اگر خدای تبارک و تعالی پیغمبر را مبعوث می‏ کرد برای ساختن یک همچه انسان‏های

کامل ، سزاوار بود . لکن آنها می‏خواستند که همه آن‏طور بشوند ، آن توفیق حاصل نشد.