بهشت

بهشت از عشق سرشار است

بهشت  ازعدل  پر  بار است

بهشت از دشنه و زنجیر و زندان سخت  بیگانه ست

خدا از قفل بیزار است 

خدا از ظلم بیزار  است

و آدم

بی خبر از عدل بود و عشق و آزادی

که در آن وادی بی انتها

از جهل

شورش کرد

و ما را

این چنین آواره این شهر غربت کرد

و ما حالا

هزاران نسل بعد از او

به دنبال سراب عشق و آزادی

تمام عمر می میریم

ولی

با این همه باید

در این دنیای بی ارزش

به دست زخمی و بی جان خود

از نو

بهشت دیگری سازیم


شعری از پیام باستانی


سنگ محک





صد حیف که اشخاص را سنگ محک و عیار سنجش می دانیم برای حق و باطل ...

وَ ما أحلاکَ یا اُمّی

تا آن روز حرفی از روزگار گذشته به زبان نیاورده بود
اما نمی دانم در کلاس قرآن مسجد محل چه شده بود که دیگر کاسه ی صبرش لبریز شده بود
و در خانه زبان به گلایه گشود



می گفت نتوانستم دیگر صبر کنم و به مادر و دخترش در مقابل جمع گفتم :

" حالا که مملکت به آرامش و آسایش رسیده ، راحت حرف می زنید
اما من هشت سال جنگیده ام"

می گفت با تعجب و حالت تحقیر آمیزی پرسیدند :
" هشت سال جنگیده ای ! ... چگونه ؟ "
مادر میگفت ... گفتم :

"هر روز که خبر حمله ای از رادیو پخش می شد دلمان می لرزید
هر بار که پیکر شهدا را می آوردند دلمان می ریخت
سه سال پرستاری برادرم را کردم
چهار سال پرستاری پدر فرزندانم را... "

وقتی مادر این حرفا را می گفت بغض گلویم را گرفت ولی ته دل به او افتخار کردم
وَ ما أحـــــلاکَ  یا  اُ مّــــي ... !

پیش قاضی و ... !

شاید شنیده باشید که می گویند...
پیش قاضی و معلّق بازی !
در امر قضاوت برای اثبات جرم ، ادلّه و دلایل و مدارکی لازم است
از جمله : اقرار ، شهادت ، سوگند ، قسّامه ، سند ، اَمارات ، علم قاضی

یک قاضی برای ثبوت جرم این ادله و دلایل را نیاز دارد
اما گاهی ممکن است که شخص قاضی ، خود ، به مجرم بودن متهم اطمینان داشته باشد
و در واقع خود قاضی شاهد وقوع جرم باشد
در این صورت دیگر برای ثبوت جرم نیازی به سایر ادلّه نیست
و قاضی به وقوع جرم علم حاصل می کند
در واقع قاضی ، شاهد نیز هست
در این حال دیگر جایی برای انکار و ... نمی ماند
این است که می گویند :

پیش قاضــــــــــــــــی و معــــــــلّــــــــق بازی

و اینک احوال ما ...

قالَ الاْمامُ علي - عليه السلام - :


إتَّــــــــــقـــــــــــــوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَواتِ


فَإنَّ الـــــشّـــــاهِدَ هُوَ الْحـــــــــــــــــاكِم

از ارتکاب معصیتهای الهی(حتّی) در نهان خودداری کنید زیرا

آن خدایی که شاهد است خود نیز حاکم است


حال ... چگونه می شود که پیش چنین قاضی بصیر و خبیری

معـــــلّـــــق بازی
می کنیم ؟!




امروز در محیط کار یکی از همکاران عملی انجام داد که جوابی جز نگاه و سکوت نداشت
سوالی در ذهن من جرقه زد
این که " اطرافیان از این سکوت چه برداشتی خواهند داشت؟"
آیا فکر می کنند که
سکوت علامت رضاست ؟

یا
جواب ابلهان خاموشی است؟

نکته ... !

نکته ای از قول دکتر محمد حسین رجبی دوانی

" استفاده از لفظ شاه ، سلطان ، خسرو و ... اصطلاحات نظیر این عبارات در مورد امام رضا (ع)
نه تنها مدح و فضلی برای امام رضا (ع) نیست ، بلکه به نوعی جسارت به ساحت مقدس
علی بن موسی الرضا (ع) نیز می باشد."

استفاده از لفظ سلطان پیرو ولایت عهدی اجباری ایشان از سوی مامون است
که با استفاده از لفظ سلطان تایید می کنیم که ولی عهد شدن امام رضا (ع)
امری پسندیده بوده و مقام بالاتر از ولایت عهدی مقام سلطانی است
که امام رضا (ع) به آن رسیده در حالی که ولایت عهدی مامون هیچ فضیلتی برای امام نداشت
و هیچ مقامی برتر از مقام امامت نیست

امـــــــــامت

مقام زعامت و رهبری خلق

حجة الله علی خلقه

مقام امامت ، برترین مقام هاست




السلام علیک یا علی بن موسی الرضـــــــــــــا المرتضی (ع)



یک دل سیر

این مطلب مناسبت و دلیل خاصی نداشت و تنها متن یک پیامک از دوست عزیزم آقا " حجت " بود ...

اما ...


یاد دارم در غروبی سردِ سرد
می گذشت از کوچه ی ما دوره گرد

داد می زد کهنه قالی می خرم
دست دوم ، جنس عالی می خرم

کاسه و ظرف سفالی می خرم
گر نداری ، کوزه خالی می خرم

اشک در چشمان بابا حلقه بست
عاقبت آهی کشید ، بغضش شکست

             

اول ماه است و نان در سفره نیست
ای خدا شُکرت ولی ، این زندگیست؟    

بوی نان تازه هوشش برده بود
اتفاقا مادرم هم روزه بود

خواهرم بی روسری بیرون دوید
گفت آقا سفره خالی می خرید؟
...


از خدا... بخواهیم...

- خداوندا کودکان سرزمینمان را در پناه آقا علی بن موسی الرضا حفظ بفرما
- خداوندا کودکان سرزمینمان را نور چشم و امید دل قرار بده
- خداوندا کودکان سرزمینمان را نظاره گر سفره ای خالی نگذار
- خداوندا پدران میهنم را شرمسار فرشته های کوچکشان نخواه و عزیزشان بخواه

- اللهم أشبع کلّ جائع...

نشانه های مومن

السلام آقای خوبان...
السلام ای روح ایمان...

علي بن موسي الرضا "عليه‏ السلام"

در بيان نشانه‏ هاي مؤمن مي ‏فرمايند:
لا يَکونُ المؤمنُ مؤمِنًا، حتي تَکونُ فِيهِ ثلاثَ خِصال:

سُنّةٌ مِن ربِّه، و سُنّةٌ مِن نَبيِّه "صلي الله عليه و آله"، و سُنّةٌ مِن وليِّه "عليه‏ السلام".

فَأمّا السُنّةُ مِن ربّه فَکِتمانُ السّرِ،

و امّا السُنّة مِن نبيّه "صلي الله عليه و آله" فمُداراة النّاسِ،

و امّا السُنّةُ مِن وليّه "عليه‏ السلام " فَالصّبرُ في البَأساء و الضّراء
--------------------
مؤمن، مؤمن نمي‏باشد مگر اين که در او سه خصلت باشد،

سنتي از پروردگارش و سنتي از پيامبرش و سنتي از ولي و امام اش،

پس آنچه که سنت پروردگار است، حفظ اسرار ديگران

و آنچه که سنت پيامبر او است مدارا کردن با مردم است

و آنچه که سنت ولي و امام او است، صبر کردن بر سختي‏ها و بلاها است.

-------------------------------------------------------------------------------------
میلاد عالم آل محمد ، علی بن موسی الرضا المرتضی (ع) مبارک


... و ...

... و ...
تنها یک حرف است
آن هم حرف ربط
کاری که از دستش بر می آید ربط دادن بی ربط هاست
بیش از این چندان کارایی ندارد

خاطرات :
یادتان هست دوران ابتدایی ...
درسی می خواندیم به نام " تعلیمات دینی "
و در دبیرستان شد " بینش اسلامی "
چند سالی هست که نام این درس شده است
" دین و زندگی "
در این میان بین دین و زندگی نوجوانان این روزگار همان " و " کوچک است که رابطه برقرار کرده

نکته اخلاقی :

دین و زندگی در جامعه ی ما از هم جدا بوده که این حرف ربط کوچک زحمت بزرگی را به دوش کشیده
و دین و زندگی را به هم ربط داده است
------------------------------------------------------------------------------------------------------
- چه می کنه این " و "
- فلفل نبین چه ریزه ...







يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اِسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يحُْيِيكُمْ

وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَينَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ

 وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تحُْشَرُون‏


اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، چون خدا و پيامبر ، شما را به چيزى فرا خواندند
كه به شما حيات می بخشد، آنان را اجابت كنيد،
و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل می گردد،
و هم در نزد او محشور خواهيد شد.
انفال آیه 24

فتنه

و قام الیه رجل فقال : یا أمیرالمؤمنین ، أخبرنا عن الفتنة ، و هل سألت رسول اللّه (صلى الله علیه وآله) عنها ؟

مردى به پا خاست ، عرض کرد: اى امیرمؤمنان، ما را از آن فتنه (بزرگ) آگاه ساز!

آیا در این باره از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) سؤال کردى؟

فرمود: ( آرى ) ...

هنگامى که خداوند آیه ( الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لاَ یُفْتَنُونَ )را نازل فرمود

من مى دانستم آن فتنه و آن آزمایش بزرگ ، تا زمانى که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در میان ماست نازل نمى شود;

از همین رو عرض کردم : اى رسول خدا (صلى الله علیه وآله)، منظور از این آزمایش و فتنه بزرگ چیست که خدا تو را از آن آگاه ساخته است؟

پیامبر فرمود: اى على ! بعد از من امّتم در بوته آزمایش قرار مى گیرند ...

 پیامبراکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود : اى على، مردم بعد از من با ثروتشان آزمایش مى شوند.

دیندار بودن را منّتى بر خدا قرار مى دهند و (با این که مرتکب گناهان بزرگى مى شوند) انتظار رحمت خدا دارند

و خود را از خشمش در امان مى بینند. حرام خدا را با شبهات دروغین و هوس هاى غفلت زا حلال مى شمارند.

شراب را به نام " نبیذ " ، و رشوه را به نام " هدیه " و ربا را به اسم " تجارت " ، حلال مى پندارند.

عرض کردم: اى رسول خدا (صلى الله علیه وآله)، در چنین شرایطى، این افراد را که داراى چنین صفاتى هستند

در چه مرتبه اى قرار دهم؟

آیا کار آن ها به منزله ارتداد و بازگشت از دین است یا به منزله فتنه و انحراف از احکام خدا؟

فرمود: به منزله فتنه بدان

بخشی از خطبه 156 نهج البلاغه



امروز سر کلاس اسم و فامیل بچه ها رو می پرسیدم یکی از بچه ها گفت :
... جزایری
یاد شهرام جزایری و هدیه ی چند صد میلیونی جزایری به شیخ اصلاحات افتادم و خندم گرفت